Nereide, zegarek z głębin

Rozwój technologiczny okrętów podwodnych znacznie wpłynął na późniejsze prace nad samolotami. Pierwsze badania teoretyczne nad budową łodzi podwodnej przeprowadził Leonardo da Vinci około 1500 roku. Jednak jego projekty nigdy nie doprowadziły do powstania działającego prototypu.

W 1680 roku Giovanni Alfonso Borelli w swojej pracy „De motu animalium” zobrazował możliwość zbudowania łodzi, która po raz pierwszy zbadałaby głębiny morskie. Jeśli chodzi o konstrukcję okrętu podwodnego, źródła historyczne podają różne wersje, nie można więc na nich polegać. 

W swojej tysiącletniej historii, również Wenecja odegrała dużą rolę w budowie łodzi podwodnych.

Dorastając wśród lagun z widokiem na Adriatyk, Wenecja opierała swoją handlową siłę i bezpieczeństwo militarne na sprawności swojej floty, która pod koniec epoki średniowiecza była w stanie stawić czoła tak silnemu przeciwnikowi jakim było Imperium Osmańskie.

Z technologicznego punktu widzenia, Wenecja osiągnęła szczyt zaawansowania na początku XVIII wieku, zarówno w konstrukcji kadłubów, jak i w uzbrojeniu. Trwało to aż do XX wieku.

W latach 1911-1913 została zbudowana w Wenecji pierwsza włoska łódź podwodna użyta podczas I wojny światowej. Jej konstrukcję powierzono inżynierowi De Bernardisowi przez marynarkę wojenną. Okręt miał niespotykane w tamtych czasach proporcje: jego długość wynosiła 134 stopy i 4 cale (40.94 m). Mógł on osiągnąć aż 13,2 węzłów na powierzchni (24.4 km/h) oraz 8 węzłów pod wodą (15 km/h).

Aby upamiętnić pomysłowość i pionierski duch, który wyróżniał mieszkańców Wenecji od ponad 1600 lat, postanowiono nadać łodzi nazwę „Nereide”.

Wodoszczelność sięgająca aż 200 metrów sprawia, że zegarki Meccaniche Veneziane z kolekcji Nereide są wprost stworzone do odkrywania podwodnego świata.

Zobacz również